Patara Elephant Farm - 1

4 maart 2014

Vier maart 2014, een dag waar we lang naar uitgekeken hebben. Vandaag belooft een speciale dag te worden, want we gaan naar Patara Elephant Farm en worden elephant owner for a day.
Vroeg op, spullen pakken en snel ontbijten, want we worden half acht opgehaald door Art, een van de verzorgers. Hij brengt ons naar het park, een drie kwartier van Chiang Mai.
Daar aangekomen lopen er al enkele olifanten tussen de verzorgers. Wauw, wat een majestueuze dieren.
Binnen enkele ogenblikken word de groep toegesproken voor een breefing. De groep bevat Amerikanen, Fransen, Japanners en een Engelsman. En een stel blanke Hollanders.
Het is Pat die ons toespreekt, de oprichter, 17 jaar geleden samen met zijn vrouw. Als afgestudeerd bioloog besloot hij zijn plek in Thailand te helpen, vorm te geven, door zijn, noem het gerust roeping, rol als initiator van een levensproject om de populatie van olifanten te vergroten. Uitgegroeid tot een geweldig concept: laat 'de toerist' de olifanten ervaren door hun werk een dag mee te maken. De breefing was naar eigen zeggen het saaiste gedeelte (klopt) maar maakte indruk en ons erg enthousiast. In 40 jaar is de populatie bijna gehalveerd (6k-3.5k), gewoon weg. Een olifant wordt zo'n 85 jaar oud, maar na duizenden jaren binnen één generatie is de helft weg...
Maar wat een imposante verschijning die dieren. Er stond er een bij van drie maanden oud, nu al 600kg.
(Oh ja, wie van plaatjes houdt; alles (1000 foto's) staat op dvd en wordt na thuiskomst op de blog gezet, jammer en sorry).

Belangrijke punten:
- een olifant heeft een eigen karakter, dat moet matchen met zijn verzorger om een vertrouwensband te krijgen. En liefde gaat door de maag, dus we gaan ze zelf te eten geven (met hun vaste begeleider).
- gezondheid is héél belangrijk. Deze gaan we leren te signaleren en zelf helpen in de dagelijkse APK beurt voor olifanten. Later meer hierover.
- workout is de basis van overleven. Een actieve olifant is een gezonde olifant. Dat betekent een flinke tocht maken elke dag en vandaag door ons.

(Morgen deel 2)

1. Stephan, Marjan, Elsa en Jesse:
    4 maart 2014
    Jammer dat we nog geen foto's kunnen zien! Zo te lezen was het een heel byzondere dag vandaag!
  2. Fam. Verhoeven:
    Hoi Beau, Babette, Jochem, Karin,

Hier tussen de witte Oostenrijkse bergtoppen is het bijna niet voor te stellen hoe 100% anders jullie uitzicht moet zijn. Het ziet er allemaal heel bijzonder en indrukwekkend uit. En met de uitgebreide verslaggeving kunnen we het toch bijna allemaal voor ons zien. En hebben jullie al op de olifanten mogen rijden? Zit er ook navigatie op? Ga lekker door met genieten. Wij slingeren nog een paar dagen door de sneeuw ... Hou ons op de hoogte! Veel plezier.
    Groetjes
    Wendy, Wick, Milan, Tristen en Julie

ps: en dat van die Mc Donalds in Winterberg, was dat echt de laatste keer? of de laatste keer met getuigen ??
  3. Stephan, Marjan, Elsa en Jesse:
    5 maart 2014
    Bericht van Jesse - als jullie weer thuis zijn, mag ik dan bij jullie langskomen?