Hua Hin

13 maart 2014 - Hua Hin, Thailand

De taxichauffeur stond al in het Narai hotel op ons te wachten, afscheid nemen en alle koffers in de auto, op weg naar Hua Hin. De rit is zo'n 2,5 uur. Hoe dichter bij de aankomst gaat de chauffeur aan het bellen waar het precies is. 'Not at the beach?' Nee, ons paradijsje ligt niet pal aan het strand tussen de hotels en barretjes maar aan de voet van de berg. Een eigen huisje met riante kamers, houtsnijwerk, te mooi om waar te zijn. "Not in the center?" Nee niet in het centrum, tussen de kraampjes en druk verkeer. Het ligt echt wel in het tropisch bosje rustig gelegen. We rijden nog wat verder en hij belt nogmaals. OK, hij denkt dat het richting de berg is. "Why you go there?" Nou, da's de eerste directe vraag van een Thai. En "How you go to the beach?". Nou, by taxi! Hmmm. Aangekomen zegt hij dat hij wel even wacht totdat we het huisjebekeken hebben. Lijkt niet nodig maar dat kan natuurlijk ook. We worden welkom geheten door ik denk een tuinman of barman, de manager komt zo. We volgen vast naar ons huisje en komen langs een zwembad waar een enorme pomp staat te werken. Hmmmm. In het huisje lijkt alles prima. Gigantisch ruim. De airco staat niet aan en het is beklemmend warm. Gek dat er geen andere mensen te zien waren tot nu toe. Karin kijkt bezorgd en laat me de badkamer zien. Niet normaal zo oud, vergeeld. De toiletpot zal ik niet beschrijven en het bad was pas echt smerig. Goor (met haren).
Die chauffeur was zo gek nog niet. De manager vond het geen probleem als we weer gingen omdat het niet bij de zee lag, dat gebeurde wel vaker. Finse mensen vonden het volgens haar wel prachtig hier, Ik zag alleen geen finse mensen om te vragen (misschien klonken wij zelf zo). We gingen richting centrum naar Hua Hin Grand Hotel, twee kamers met tussendeur voor een nacht, waar we al snel heerlijk aan een riant zwembad lagen. 'S Avonds zijn we naar het strand gelopen en gegeten bij een van de vele strandtentjes, No. 5, waar ze Toon herkende van een foto op mijn mobiel. We hebben er heerlijke Pad Thai gegeten, een lokaal eenvoudige maaltijd van pasta met scampi's. Toch wat anders dan boerenkool met worst. Heerlijk. De zon ging onder en de muggen kwamen. We zaten in strandstoelen met de voeten in het water aan een laag tafeltje, lekkker biertje erbij...
Terug in het hotel was het moeilijk inslapen omdat kamer naast de airo units zat, dat klonk enorm door. Snachts was er bij de kinderen lekkage door een gesprongen douchekop waardoor het water bleef stromen. Tel er nog een enorme kakkerlak voor de deur bij en we besloten het bij een nachtje te laten.
De volgende ochtend zijn we na het eenvoudige ontbijt met de koffers naar het IBIS hotel aan het strand gegaan. Super netjes en schoon, ruime familiekamer met balkon. We waren half elf op hetstrand. Vrijwel niemand op het strand te zien, maar we wilden er wel relaxt bij liggen dus we hebben een stuk gewandeld en verderop 4 bedjes met parasol gehuurd. Het zeewater is heerlijk warm, je loopt lekker een stuk de zee in en het lijkt een stuk minder zout dan aan de mediteraanse zee. Er staat een aangenaam windje dus je bakt enorm bruin. Veel kitesurfers kleuren de lucht niet alleen strak blauw maar het zijn er al snel tientallen. Gaaf om te zien. Je kan er drie dagen op cursus, helaas heb ik daar de tijd niet voor. Je ziet hier geen vissen, want het water kabbelt met af en toe een paar aardige golven waardoor het ondiepe deel wat troebel is. Wel heel puur en schoon. Leuk om met de kids in de zee te stoeien. Liefhebbers kunnen ook op het strand een massage nemen of de nagels laten doen. Twee liefhebsters lagen heerlijk met de wiebeltenen op het bed en kregen een kleurtje, op de tenen. Babette lag lekker te drogen en kreeg een flesje water en een groot stuk ananas (kosten EUR 2,25). Lekker luieren en eind van de middag nog gezwommen bij het hotel voordat we naar een italiaans restuarant gingen. Kinderen een heerlijke pizza en wij een dikke biefstuk met gorgonzolasaus en groene asperges.
Vandaag, donderdag, zijn we al vroeg (9.00u) na een uitgebreid ontbijt, met een taxi 60km zuidelijk gereden om een tocht te maken per boot door de mangrove. De hauffeur bleef wachten. We stapten in een longtail boot nr10 die ons de zee op langs de vissers voer. Dicht langs de kant zwom er ineens een leguaan. Het leek wel een kleine draak of te dikke slang. Ik schat 2,5 meter lang. Echt buitenaards zo'n ander beest. We werden op een wit strand gedropt en liepen met z'n vieren de heuvels in. Het pad ging al snel omhoog via stenen. Je hoorde vogels en krekels met andere geluiden dan bij ons. Het was echt een klim. Die rugzak werd steeds zwaarder en je zweette als een otter. Waneer je dacht dat je er was ging het weer een stuk verder. Het laatste stuk was omlaag en bracht ons diep in een grot. Er was bovenin een opening en in het midden groeide enkele planten en bomen. Heel mooi met druipsteen aan de zijkanten en ik denk ruim 100 meter hoog. Door een tussengang kwam je in een tweede nog grotere grot met een tempel in het midden. Er groeiden enkele giftige planten. Het was er klam en er was voor mij weinig zuurstof, maar wel iets frisser. Ik dacht wel na over te weg terug, wat een gave trail was dit. Aangekomen op het witte strand bracht de longtail boot ons retour en keerden we terug naar Hua Hin. Heerlijk gedoucht en gezwommen, gegeten en naar de night market in het centrum.

1. Stephan, Marjan, Elsa en Jesse:
    13 maart 2014
    Foto's van Hua Hin, dit paradijsje willen we heel graag zien?