Bangkok - deel 2

12 maart 2014 - Bangkok, Thailand

Vandaag gaan we shoppen. Agnes kent een groot warenhuis waar de mensen van de straatwinkels/marktjes hun inkopen doen. Bij de eerste winkel was het meteen raak voor Jochem. Hij heeft 3 overhemden voor samen 800 Bath (= 17,50 euro). Het is heel anders winkelen dan in Nederland. Je moet je voorstelen dat het allemaal marktkraampjes naast elkaar zijn en iedereen verkoopt weer iets anders. Babette heeft een mooi jurkje, Beau een stoere korte broek en Karin heeft: -
's middags zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad van het Narai Hotel, Beau heeft even gesport in de Gym. Om half zeven zaten we aan tafel bij een podium met traditionele Thaise dans, dames met mooie kledij en heren met een vechtdans. Een perfecte avond in Bangkok.
Zondagachtend stonden wij, Karin en Jochem, vroeg op zonder de kinderen. Zij sliepen op een eigen kamer en zouden met opa en oma gaan ontbijten. Wij gingen met de taxi naar Co van Kessel fietstours. Daar starrte voor ons een fietstocht onder begeleiding door Bangkok. De groep van 8 bestond uit een vlot ouder echtpaar uit de omgeving Antwerpen, twee leuke meiden uit A'dam en een jong stel met 2,5 jaar oude dochter die achterop ging. Iedereen achter elkaar en volgen maar. De weggetjes waren smal en we zaten al snel midden in China Town, een drukke wijk van Bangkok. Fietsend door tuinen, over tempelpleinen en schoolpleinen belandden we met fiets en al midden in de bloemen en fruit markt. Gigantisch grote hal met kraampjes en het krioelt er van de mensen, geuren en niet nader bekende beestjes. Leuk. De gids verzorgde Thaise hapjes als ' sticky rice with banana' en een soort cupcake-ballen en turks fruit, dus Thais fruit. En veel water drinken. We konden een klein half uur zelf rondelopen en we keken onze ogen uit. De mensen die er werken zien weinig ' buitenlanders' en lachen zodra ze ons (Karin) zien. Ze herkennen wel die Thai met zijn fiets en groepsleden, maar niet als we ' los' rond lopen. De Belgen kijken steeds om zich heen waar ze hun fiets ook al weer gelaten hebben en de meiden bleven in de buurt om hun haren te kammen. Weer en route kwamen we langs een chineese boeddha, oudste chinese boeddha tempel van Bangkok. Daar hoorde we dat je nooit OP een deur drempel mag staan, omdat de beschermgeest van het gebouw dit venster bewaakt. Je moet er dus overheen binnen stappen. Ik vergat het na drie kamers al (Jochem), sorry. We fietsten door smalle winkelstraatjes, fiets af en toe aan de hand, langs een tempel en gingen 'lunchen' bij het water. Verse Pomelo, Mango, Lays chips en cola. Heerlijk. We gingen verder en moesten met de fiets op de boot de rivier over om aan de andere zijde de stad te verkennen. Daar kwamen we door nog een markt; de vis en vlees markt. Voor de hygiene geldt één belangrijke regel: er zijn geen regels. Peking eend hangt aan een haak in de lucht, vlees wordt in hompen gehakt op een tafel, vis ligt in de zon te drogen en garnalen worden op de grond gesorteerd. Maar het ergste was nog iets heel anders, de meur, de stank, de misselijkmakende indringende penetrante geur van eten. Het is fantastisch om zien en mee te maken, een aanrader. We fietsten terug, ook weer op de boot en kwamen aan bij de vehuur. Water en een handdoekje werden uitgedeeld. We zijn lopend naar China Town gegaan om een Thais jurkje voor Babette te kopen. Heel schattig. Taxi naar het hotel en heerlijk met de kids bij het zwembad gelegen. 'S Avonds weer lekker bij een restaurantje gegeten met opa en oma, ganaamd Cabbage & Condoms. Wel veel muggen daar. Ook hier met thaise muziek, nu door een dame op thaise 'luit' instrument.
De volgende dag met opa en oma op stap. Zij kenden een heel leuk uitstapje dat je niet snel maakt: met de boemeltrein vanuit Bangkok naar een havendorpje een uurtje buiten de stad. De rit in de trein is een attactie op zich. Het is een lokale route, dus de thai aan boord kijkt je wat lacherig aan. De ramen en deuren staan open en je moet niets naar buiten steken anders ben je het kwijt, bijvoorbeeld je hoofd. De boemel gaat flink heen en weer alsof je in een achtbaan zit en maakt veel lawaai. Alles in thailand is samen te vatten in 'eigen verantwoordelijkheid' dus hier ook. In het dorpje wat rondgeslenerd en een verfrissende cola gedronken. Daarna hetzelfde stuk terug. Het uitzicht was echt 'anders'. Echt buiten de wereldstad. Kleine krotjes langs de spoorlijn, reistvelden, bananenbomen.
Heerlijk hoe verfrissend een zwembad dan kan zijn bij terugkomst. Morgen richting strand: Hua Hin.

1. Kirsten:
    12 maart 2014
    begrijp ik het nou goed dat Karin niet geslaagd is in shoppen? Of is het juist teveel om op te noemen? Jullie mogen altijd voor mij een leuk thais jurkje meenemen (m38)....! Veel plezier morgen op t strand!
  2. Fam. Verhoeven:
    12 maart 2014
    Wat een leuk verhaal weer. Heerlijk om zo door een compleet vreemd land te crossen. Prachtig, we zijn echt jaloers. Om ons en alle andere watertandende achterblijvers op te vrolijken misschien een idee om voor iedereen 3 overhemden voor 17,50 mee te brengen ??
  3. Stephan, Marjan, Elsa en Jesse:
    12 maart 2014
    Wij sluiten ons aan bij Tristen en bestellen hierbij 3 overhemden voor 17,50!
  4. Stephan, Marjan, Elsa en Jesse:
    12 maart 2014
    Lekker zwembadje zag ik trouwens!