Patara Elephant Farm - deel 2

5 maart 2014 - Chiang Mai, Thailand

We zijn ingesmeerd met zonnebrand en muggenspul en stappen met 4 anderen in de taxibus en gaan dieper het park in. Daar staan verzorgers die elke dag hun eigen olifant begeleiden, enkele al meer dan 10 jaar lang. De olifanten staan rustig tussen de bomen.
Toch nog wat nadere uitleg, gelukkig.
- Loop naar de olifant van de voorkant, zodat hij je kan zien. Blijf in zijn blikveld. Loop je er omheen (of hij jou voorbij), pets dan op de zij- of achterkant, dan weet hij dat jij daar staat. Handige tip.
We krijgen een aantal woorden die de olifant kent van zijn verzorgers. Er volgen er een aantal, te veel om te onthouden. De belangrijkste is HOUW, dat betekend STOP. Ik dacht hetzelfde, luisteren olifanten eigenlijk wel?
Weinig tijd tot nadenken, we gaan een vriendschap aan met een olifant die bij ons past. Beau 'krijgt' een olifant die " winner" heet, dat was al genoeg om te weten dat die twee een klik tot in de eeuwigheid hadden, die van Karin had een niet uit te spreken naam en die van mij was groot, ouder en koppig. Hhhmm.
Er wordt een olifantje van ik schat 1 jaar aangewezen en driftig naar Babette gekeken. "You get extra elephant". Ja we hadden er drie besteld, voor de zekerheid dat Beau alleen zou kunnen...
We stellen onszelf voor aan de verzorger en begrijpen dat die drie woorden engels spreken. Kenmerken van een ' happy' olifant checken: oren flapperen, staart wiebelt, eet bladeren en beweegt lichtjes heen en weer. Check, dat klopt voor de onzen. Ik (Jochem) ga eerst met Babette naar mijn olifant 'Mea .. ..'. Hij wijst naar een mand vol bananen en bamboe-achtige stukken struik. "BONNE" (eten). De olifant blijft rustig staan en we houden de bananaen samen vast. De olifant komt in actie en doet zijn mond open, zodat we de bananen in zijn bek kunnen schuiven. Jeetje, dat is wel gelijk heell dichtbij. "Dee Dee" is ' goed gedaan' samen met een klop boven op zijn slurf. Per dag eet en olifant 120 kilo eten, dus dat is flink wat. Wij hebben er al snel 30 kleine banaantjes in liggen, maar voor Babette is het wel erg spannend. Als je niet goed mikt komt die slurf er achteraan om het aan te duwen, en daar wil je niet tussen zitten. De ting is overigens zacht en vochtig, niets mis mee, want de 8 kiezen liggen dieper weg aan de zijkant. Gelukkig maar. 'Dee Dee', goed gedaan.
Volgende is inspectie van de olifant: is hij vrolijk? Ja. Zweet hij van de warmte? Ja, dus hij mag niet uitdrogen. De huid is te dik om te zweten, dus dat doen ze bij hun poten uit de nagels. Deze zijn belangrijk als je 18 uur per dag op je nagels staat, dus is een goed teken. Olifanten zijn 37,2 graden, net als mensen, dus zweten houd hen koel. Hoeveel poept een olifant? Iedere ' maaltijd' is er met 2,5 uur van achteren al weer uit. Oudere olifanten verteren het voedsel wat minder goed, dus inspecteren we de drollen.meer dan vijf hopen bij elkaar is een goed teken, minder is slecht want dan blijft het te lang binnen. En is het sappig die hoop? Ja, mooi dan droogt hij dus niet uit en is hij gezond. Olifanten eten alleen fruit en planten. Zouden wij ook moeten doen, want olifanten worden nooit ziek en krijgen geen kanker. Wel kunnen er andere oorzaken zijn, zoals wanneer ze niet goed op kunnen staan. Hun gewicht is dan de vijand. Olifanten slapen daarom maar vier uur en wisselen elke drie kwartier van kant tijdens de slaap. Anders zuden ze een rib breken..da's niet goed.
Van dat liggen worden ze wel vies, dus de verzorger laat zien waar ze schoon gemaakt moeten worden. Dat doen we met een aantal takken bladeren bij elkaar en flink afborstelen maar. Best vermoeiend bij 35 graden. Oh ja, de bovenkant moet eesrt, dus moet ze eerst liggen. "Na-long" is het teken te gaan liggen, eventueel met ferme tikken aan de kant waar die moet komen. Die van ons (Jochem en Babette) blijft staan. De verzorger kijkt me aan met een blik van ' Tsjonge, die heeft ook geen overwicht op een olifant' en ik lach terug en in mijn hoofd geef ik hem gelijk. Wat een sport.
Wacht, het komt in beweging, aan de kant, hij valt om....of....
(Later deel drie)